متقین6
ادامه خطبه همام (خطبه 193، اوصاف متقین):
??. فهم حانون علی اوساطهم ، مفترشون لجباههم و اکفهم و رکبهم و اطراف اقدامهم ، یطلبون الی الله تعالی فی فکاک رقابهم.
در مقابل خدای خویش قد خم می کنند و می شکنند، بال می گسترند و پیشانی دل بر خاک بارگاه عزتش می سایند.
متقین را فکر و ذکر، توأم به اینجا میرساند که «ربنا ما خلقت هذا باطلا » و وقتی بر محراب این جهان بینی در می آیند و هدفداری ذره ذره آفرینش و عظمت جای جای خلقت را پی می برند و به خویش و مسئولیت خویش و کِـشته خویش در این دار بلا مینگرند، فریاد بر می آرند که : « فقنا عذاب النار»
روز پرهیزکاران
??. و اما النهار فحلماء علماء ابرار اتقیاء
و روزها عالمان بردبارند، صبوران دانشمند، دانندگان حلیم، نیکان پرهزکار و خوبان تقوا پیشه.
ان افضل اخلاق الرجال الحلم: (ارزشمندترین خوی و خصلت مردان، حلم است)
جمال الرجل حلمه: (زیبایی مرد حلم اوست)
لا خیر فی عقل لا یقارنه حلم: (عقلی که همراه و مقارن با حلم نباشد، خیری در آن نیست)
حلم و صبر: حلم بیشتر شیوه صحیح مدارا و برخورد با مردم است و همیشه قرین و ملزوم علم است.
??) فمن علامه احدهم: انک تری له قوه فی دین و حزما فی لین و ایمانا فی یقین.
و از نشانه های یکیشان این که: او را در امر دین محکم و استوار و توانا میبینی و در نرمی و خوشخویی درو اندیش و عاقبت نگر و در ایمان یقین مند و باور آکنده.
خداوند دنیا را به هر کس که دوست بدارد یا ندارد میبخشد ولی دین را جز به آن که دوستش دارد نمیبخشد. (غررالحکم - ج?)
ایمان اوج دین است.
هرکه دینش قوی باشد یقین میکند به جزا و رضایتمندانه دل میسپرد به جایگاههای تقدیر و قضا (غرالحکم - ج?)
حضرت ختمی مرتبت(ص) در مقام حضرت عیسی(ع) میفرمایند که : اگر عیسی کمی یقینش بیشتر میبود قطعا میتوانست علاوه بر راه رفتن روی آب روی هوا نیز راه رود. (مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)
امام صادق(ع) میفرمایند : حد توکل یقین و حد یقین این است که با وجود خدا از هیچ چیز نهراسی. (اصول کافی ج?)
??) و حرصا فی علم و علما فی حلم
حریص در علمند و علیم در حلم . نه فقط طالبند که جستجوگرند و معتقدند در کسب آن آزمند و حریصند.
آن علم که رسول اکرم(ص) به کرات بر آن تأکید فرمودند، علم تقوی و یقین است، علم مبدأ و معاد است، علم حق و باطل است و علم به احکام شرع (امام صادق (ع) (مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)
??) و قصدا فی غنی و خشوعا فی عباده و تجملا فی فاقه و صبرا فی شده
میانه رو هستند در عین توانگری و خاشعند در عبادت و بندگی و آراستهاند در فقر و درماندگی و شکیبا و صبورند در معصیت و سختی و بیچارگی.
اجر صابران از اندازه بیرون است. ( زمر ـ ?? ) و ( فرقانـ?? ؛ مؤمنونـ??? ؛ انسانـ?? ؛ قصصـ?? ؛ بقرهـ??? و ??? )
صبر بر دوگونه است: صبر بر آنچه خوش نمیداری و صبر بر آنچه دوست داری؛ اما برترین صبر، صبر از دوست داشتنی هاست. ( امیر المؤمنین(ع))
نوشته شده توسط : یکی از اعضای کاروان
لیست کل یادداشت های این وبلاگ