سفارش تبلیغ
صبا ویژن

باورهای شیعه (03)

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 ساعت 11:19 صبح

باورهای شیعه (3)

در بحث اثبات وجود خدا اولین دلیل که همان آفرینش بود را توضیح دادیم و دلیل دیگری را بررسی می‌کنیم. دلیل بعدی برهان نظم است. دو چیز را باید در نظر داشته باشیم. 1)نظم یعنی: هماهنگی و سازگاری بین قطعات و اجزای تشکیل دهنده‌ی یک مجموعه. 2)ناظم یعنی: کسی یا چیزی که به این مجموعه نظم می‌دهد.

نکته‌ی مهم: این دو، یعنی نظم و ناظم همیشه مستلزم هم هستند و اگر یکی نباشد دیگری نیز بوجود نمی‌آید که مثال‌ آن را در نشریه قبل گفتیم (مگر می‌شود یک ساختمان قشنگ و زیبا و دارای نظم به صورت اتفاقی و بر حسب تصادف بوجود آمده باشد). این جهان هم دارای نظم و هماهنگی کاملی است که قرآن هم به آن اشاره می‌کند و نمونه‌هایی از نظم و هماهنگ‍‍‍‍ی را برمی‌‌‌‌شمرد:حرکت ستارگان، روز و شب، آمدن فصل‌ها، حرکت بادها و ابرها و ...(سوره جاثیه آیه‌ی 4و5 ) حال که این جهان یک مجموعه‌ی کامل و هماهنگ و منظم است چه کسی جز خدا می‌تواند به آن نظم دهد زیرا ناظم باید بالا‌تر و برتر ‌از مجموعه باشد تا بتواند به آن نظم دهد و چه کسی میتواند جز خدا به این دنیا نظم دهد. تا به حال دو دلیل را برسی کرده‌ایم 1)آفرینش 2)نظم، در شماره‌های بعد دلایل بیشتری را برسی می‌کنیم.


نوشته شده توسط : یکی از اعضای کاروان

ثبت نظرات دوستان [ نظر]


باورهای شیعه (02)

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 ساعت 11:19 صبح

باورهای شیعه (2)

قرارشد که از این به بعد یک قسمت نشریه‌ را به مباحث عقیدتى اختصاص دهیم که هفته‌‌‌‌‌‌ى پیش مقدمه هاىی را در این رابطه نوشتیم و قرار شد که به یکدیگر کمک کنیم. براى این که بحث قشنگ شود هر دفعه شبهه‌اى را وارد مى‌کنیم و بعد به طور مختصر و مفید به آن مى‌پردازیم.

شبهه = ‌بعضى مى‌گویند که خدا وجود ندارد و ما قبول نمى‌کنیم وجود خدایى را که شما معرفى می کنید براى ما دلیل بیاورید.

جواب : این شبهه چند قسمت دارد که هر هفته یک بخش را مورد برسى قرار مى‌دهیم.

1) اولین دلیل: آفرینش=‌جهانى که در آن زندگى مى‌کنیم و خود ما روزى به وجود آمده‌ایم، براى دانستن این حقیقت که خود ما و جهان دور و برمان از کجا آمده‌ایم و چگونه به وجود آمده‌ایم، به دور و برمان نگاه مى‌کنیم، به هر چیزى که نگاه مى‌کنیم مى‌بینیم که از خودمان
پست تر است یعنى ما از همه‌ ‌مخلوقات بالاتریم پس آنها نمى‌توانند ما را بوجود بیاورند؛ زیرا از ما کمترند این جا یک گزینه مى‌ماند وآن هم وجود خدایى با بى‌نهایت کمال و قدرت.

در این جا شخصى شبهه وارد مى‌کند که نه من قبول ندارم خدایى‌ نیست این دنیا و خود ما بر حسب تصادف بوجود آمده‌ایم.

در جواب این شبهه مى‌گوییم آیا تا به حال دیده‌اید به طور تصادفى حروف چاپخانه کنار یکدیگر قرار بگیرند و بر روى کاغذ فرود آیند و یک غزل زیبا و آبدار چاپ شود؟

خیر تصادف را عقل بشر نمى‌پذیرد. هیچ مى‌پذیرید که یک ساختمان زیبا و مجلل تنها و تنها محصول چند اتفاق کور باشد. در این بخش یک جواب باقى مى‌ماند خداست که این جهان را آفریده و به آن نظم داده است زیرا او داراى کمال بى‌نهایت است و فقط از دست او بر مى‌آید که این جهان را با این عظمت خلق کند و انسان را نیز به وجود بیاورد.

در نشریات بعدى دلایل دیگرى را براى اثبات خدا ذکر مى‌کنیم. ادامه دارد ... انشاء ا...                          

نوشته شده توسط : یکی از اعضای کاروان

ثبت نظرات دوستان [ نظر]


باورهای شیعه (01)

پنج شنبه 89 اردیبهشت 30 ساعت 11:19 صبح

باورهای شیعه (1)

خیلی وقت بود می خواستم باب صحبت میانمام باز شود. تازه دل به دریا زدم که مقدمه‌ای بگویم که باب صحبت باز شود. تو هم کمکم کن، چون موضوع مهم است. خیلی مهم! ما باید به هم کمک کنیم تا چیزهای بسیار مهمی بفهمیم، مسائلی که دانستنشان نگاه وآیندمان وحتی راه رفتنمان وخلاصه همه چیزمان را عوض می کند. شاید می‌پرسی چه چیز اینقدر مهم است؟! یه سؤال: تفاوت زندگی من با اونی که آنور اروپا زندگی می کند چیست؟ اون بور است و من بور نیستم. اون قدش بلند تر است یا من؟! ...

نه، سؤال من این است: چه چیزى باعث این شده که زندگی من، شعار من، کارهای روزانه‌ى من، و حتی پناهگاه من با او فرق داشته باشد؟ چرا شعار من یا رزمنده‌هاى ما با شعار یک سرباز آمریکایى فرق می کند؟! چرا عمل رهبر من با عمل ملکه الیزابت تفاوت دارد. کمى فکر کنیم!!

تمام این مسائل به یک چیز بر مى‌گردد؛ دین، البته نه دین به معناى کلى آن. زیرا خیلى از کشورهاى جهان هم دین دارند، بلکه منظور من دینى است با اصول و عقاید تحریف نشده، البته این مهم است که یک مسلمان هم با اصول دینش درست آشنا باشد وگرنه همان سؤال همیشگى پیش مى‌آید که بعضى‌ها می پرسند که چرا طرف ادعاى مسلمونیش میشه ولی بد اخلاقه، غیبت میکنه و...؟!

حالا فهمیدى چرا می گم قضیه‌اى که در موردش می خوام باهات صحبت کنم اینقدر مهمه؟! حالا این مسیر مهم یک پاى خوب
می خواد، یه رفیق خوب که همراهی کنه، آخه مسیر انسان کامل شدن، یه کم سخته، یه همسفر خوب می خواد، می دونم تو هم پایه‌اى؛ پس دست دوستى تو بیار جلو . بسم‌ا... یا على.

منتظرت هستم ....     ادامه دارد ...


نوشته شده توسط : یکی از اعضای کاروان

ثبت نظرات دوستان [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آژیر خطر!
اعیاد مبارک
وظایف منتظران (حاج اسماعیل دولابی)
درد و دل!!
یا ایها الذین آمَنوا، آمِنوا!!!!
صیقلی کن!
گنجشک و ماه
ویژه نامه شهادت امام رضا(ع)
با او...
شیعه، محرم، غدیر!
نیایش
چه خبر؟!
بلاتکلیفی!
عادت کرده‏ایم ...!
بلیط
[همه عناوین(188)][عناوین آرشیوشده]