سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشریه 47 برگ اول

چهارشنبه 89 اردیبهشت 29 ساعت 5:39 عصر

فاطمیه(2)

گفتیم: فاطمیه قیامی است بسیار پر اهمیت و بسیار پیچیده. درگیری که ظاهراً با چند فرد بوده، که آمدند گوی و میدان را از آن خودشان کنند. ولی واقعیت و باطن این ها خیلی اهمیت دارد. در قیام فاطمه زهرا (سلام ا... علیها) واقعیات ظاهری زیادی بود که آدم موضوع را بی ارزش تلقی بکند. قیام فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) در مقام دفاع از حق آنچنان جانانه بود که در دل این واقعیات ظاهری زد.

و امـــا ... یکی از نمونه های قیام حضرت زهرا(سلام ا... علیها)، نمونه ها و اتفاقاتیکه در قیام حضرت زهرا(سلام ا... علیها) رخ داد برای اینکه ببینید حضرت چقدر اسیر واقعیات نشد؛ عینیات، و اجتماعیات نشد و چقدر به حقیقت متصل شده بود. دنبال حق بود. و حاضر بود خلاف موج ظاهری شنا کند داستان فدک را شما ببینید یکی از محوری ترین اتفاقات قیام فاطمیه است. قیام فاطمیه در دفاع از دو چیز بوده.
یک) در دفاع از ولایت علی ابن ابی طالب و دو) در دفاع از  فدک فاطمه زهرا(سلام ا... علیها).

قیام فاطمیه این دو وجه را داشته، نمی شود حتی قصه فدک را به عنوان یک امر فرعی تلقی کنیم. در آن ابهام تنها سندی که فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) می توانست رو بکند که عدم حقانیت دشمن را به اثبات  برساند، فدک بود. اما برداشتن فدک قیمتش چیست؟ قیمتش بی آبرو شدن فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) است. یعنی در میان مردم می توانند به ایشان حرف بزنند. برگشت وقتی فدکش را طلب کرد، رفت در مسجد صحبت کرد. آمدند و گفتند که آقا ما این فدک را می خواهیم در خدمت فقرا قرار بدهیم. در بیت المال، این مردم محروم استفاده کنند. ظاهر قصه را آب و تاب دادند، افکار عمومی را به آن جلب کردند، درحالی که فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) اتفاقاً می خواست با همین فدک افکار عمومی را روشن کند. بگوید ببینید در قصه ولایت موضوع پیچیده است؟ اینها آمدند شیخوخیت خودشون رو مطرح کردند؟

نمی تواند خیلی حرفها را بزند. چه کار کند؟ می آید یک مورد خیلی واضح و روشن و باطلی که در آنها هست لو می دهد. این مورد باطل این هست که حق شخصی فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) رو غصب کردند. هر چند موجب خطر برای آبروی فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) بشود. ایشان از آبرویشان عبایی ندارند که خرج علی ابن ابی طالب(علیه السلام) بکنند. آمد فدک خودش را مطرح کرد.

برای اینکه تو قصه فدک ببینید چه اتفاقاتی افتاد، اینها همه معمولاً جلوی مردم بوده آمد فرمود: که فدک مال من بوده. گفتند که: از پیغمبر چیزی به ارث نمی رسد. عملیات قیام فاطمی را نگاه کنید. فرمود که چگونه است از انبیاء گذشته طبق آیات قرآن ارث می بردند فرزندانشان، آنوقت من نمی توانم ارث ببرم از پدرم؟! حضرت نمی خواهند ثابت کنند تا فدک را بگیرند، می خواهند یک چیز دیگر را ثابت کنند. اینهایی که به شما حاکم شدند، قرآن بلد نیستند! این را می خواهند ثابت کنند. آنها یک روایت(جعلی) را آوردند و بعد فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) فرمود: چطور ممکنه پیغمبر حرفی را بزند که مخالف قرآن باشد؟! فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) یک چیز دیگر را هم دارند اثبات می کنند. اینها حاضرند به پیغمبر دروغ ببندند.

بعد می فرمایند: فدک دست من بوده، حالا شما اصلاً ادعا می کنید که فدک مال کس دیگریست؟ شما باید دلیل بیاورید، من نباید دلیل بیاورم. فرمودند: من دلیل نمی آورم. من می گویم فدک مال من است، شما از من گواه طلب می کنید؟ گفتند بله، گواه طلب می کنیم!

اینجا فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) قسمت بعدی را می خواهند صحبت کند برای مردم: که ای مردم شما که می دانید پیغمبر اسلام در مورد من فرمود: صدیقه کبری هستم. من دروغ نمی گویم. من به اینها گفت و اینها هم در جواب گفتند ممکن است تو دروغ بگویی!! این حرف پیغمبر در مورد اهل بیت زمین خورد. و بعد گفت باشه، شاهد می آورم. مرحله بعدی این عملیات در مورد فدک: رفت و علی ابن ابی طالب را به عنوان شاهد آورد، با یک زن دیگر. یک زنی که پیغمبر(صلی ا... علیه و آله) در حقش فرموده بودند که این زن حرف دروغ نمی زند. خوب این دو تا زن و مرد ... گفتند نه! این شهادت کفایت نمی کند. یک مرد با یک مرد، یا یک مرد با دو زن. فاطمه زهرا(سلام ا... علیها)  عمداً این عملیات را ناقص انجام داد، که چه؟! که بگوید: مردم اینها می گویند علی دروغ می گوید، این اولین بار در تاریخ حیات اسلام است که کسی می گوید علی ممکن است دروغ بگوید. شهادت علی را نپذیرد. این کارها را فاطمه زهرا(سلام ا... علیها) انجام داد برای چه؟ برای اینکه با مردم حرف بزند. آنها با یک کلمه همه این کارها را نقش بر آب کردند. آن کلمه چه بود؟ آن کلمه این بود که برگشتند و گفتند: ما می خواهیم این را بگذاریم داخل اموال بیت المال. یک ظاهر سازی و ظاهر فریبی انجام دادند. مهمترین درسی که ما در فاطمیه می گیریم این است که: فتنه ها برای مؤمنان کیز(باهوش) خیلی قصه روشنی هستند، فتنه ها برای مؤمنین کَیِّز هیچ وقت ابهام زا و گمراه کننده نخواهد بود، چرا ....؟! ....

ادامه دارد ... انشاء ا...  

(فاطمیه – سخنرانی استاد پناهیان)

«اِنَّ الاِسلامَ بَدئُهُ مُحَمَّدیٌّ وَ بَقائُهُ حَسِینیٌّ»

طبق صلاحدیدِ برخی از بزرگان کاروان و نیز مراعاتِ حالِ اعضاءِ کاروانِ منتظرانِ ظهور، سعی شده است ما بقی مباحثِ مصلحِ غیور را
(یعنی حدود 15 جلسه دیگر)، برخلاف میلِ باطنیِ متصدّیان این امر، در دو یا سه نشریه آتی به اتمام رسانیم، تا موجبات آسودگیِ فکر و اندیشه شما عزیزان فراهم گردد! دوستانی که علاقمندند ادامه مباحث مصلح غیور را پیگیری نمایند می توانند به آدرس سایت حضرت آیت ا... مجتبی تهرانی:
www.mojtaba-tehrani.ir  مراجعه نمایند. باشد که رستگار شویم.

مصلح غیور(8)

مروری بر مباحث گذشته

بحث ما راجع به قیام و حرکت امام حسین(علیه السلام) بود که هدفمند بود و مجموعه ای بود از درس هایی برای ابناء بشر در بعد معرفتی، فضیلتی، انسانی، دنیوی و اخروی، فردی و اجتماعی. و آن طور که خود حضرت در وصیتنامه اش مرقوم فرموده بود هدف اصلاح امّت بود لذا مصلحی غیور بود و منشأ این قیام هم غیرت دینی حضرت بود که غیرت دینی عبارت از حفظ دین است، کل دین اسلام در ربط با جامعه. و لذا حضرت قیام کرد در مقابل یزید و جلوی بدعت گذاری هایی را که موجب هدم دین می شد خواست بگیرد.

جامعیت اسلام

 من مقدّمتاً مطلبی را عرض کنم و آن اینکه ما در اسلام موضوعی نداریم که دارای حکمی نباشد، حکم تمام موضوعات موجود است. 
علی(علیه السلام): بدعتی آشکار نگشت در جامعه مگر آنکه به سبب آن سنتی از  بین رفت.

تدریجی بودن هدم دین

این ها تدریجی الحصولند. عواملی که به تدریج یک جامعة موحد به سمت شرک می رود. همین که حکم این موضوع را برداشتی یکی دیگر گذاشتی جای آن همانطور یکی از آن می رود (تند و تند برو جلو) نهایت قضیه چیست؟ "و علی الاسلام السلام" ـ فاتحه صلوات ـ به تدریج در عمود زمان چه کار می کند؟ دانه دانه عوض می کند. حالا فرض کنید طرف نشسته مشروبات الکلی می خورد جلوی شما، فلان کار را می کند همین طور دانه دانه حلیت را می آورد حرمت را می برد. این همینطور می رود جلو.

عوامل مؤثر درصلاح و فساد جامعه

 محیط هایی را که نقش سازندگی دارند برای انسان ها در جامعه، چهار تا محیط است. غالباً این است: یک محیط خانوادگی؛ در چه بستری نشو و نمو پیدا می کنیم؟ دو، محیط آموزشی است، سه، محیط شغلی، چهار، محیط رفاقتی. ما یک فضایی داریم که حاکم بر هر چهار تا محیط است که یک جو حاکم بر کل جامعه است، فضای حاکم بر کل این چهار محیط که چه بسا خنثی می کند اینها را که اگر این ها در این محیط ها نقش فساد داشته باشند، او نقش صلاح داشته باشد خنثی می کند آن نقش فساد را و بالعکس.

قیام حسین(علیه السلام) علیه حاکم فاسد

 ما بحثمان این بود که حسین(علیه السلام) در وصیتنامه اش به محمدابن حنفیه ـ برادرش ـ که در مدینه نوشت گفت: «من برای اصلاح امتم دارم حرکت می کنم» یعنی این حاکمی که الان آمده است ـ یزید ـ یک مرد فاسدی است، سازنده جوّ و فضایی است بر کل جامعه اسلامی که این فضا فاسد می کند کل جامعه را با بدعتهایی که یکی پس از دیگری می آورد.

تبیین «عقل عملی» در تعریف غیرت و فطری بودنِ عقل عملی

تعریف کردیم غیرت را، گفتیم غیرت آن حالتی است در روح برای انسان که انسان را برمی­انگیزاند به اینکه حفظ کند چیزی را که عقلاً و شرعاً لازم است حفظش؛ این عقلی را که می­آورند در تعریف، این عقل، عقل نظری نیست. این مراد، عقل عملی است. عقل عملی یعنی چه؟ و آن چیزی است که هر انسانی مفطور به این فطرت است در باب اعمال و رفتارها که بدون اینکه بخواهد کسی به ما این را تحمیل کند، خوب و بد را خودمان تشخیص می­دهیم ولو اینکه هیچ دینی هم نداشته باشیم.

ساده تر بگوییم: همه دین­ها را بگذار کنار! یک مُلحد را می­آوریم، از او سؤال می­کنیم اگر یک کسی بیاید مال تو را بگیرد از دستت و به زور ببرد، خوب کاری می‌کند؟ می‌گوید غلط می‌کند! بسیار کار بدی هم هست! خودش تشخیص می‌دهد؛ این عقل عملی است.

می­گویند انسان مفطور است به عقل عملی؛ یعنی سرشت انسان، هر انسانی این طور است که آمیخته است به این عقل عملی؛ لذا از آن تعبیر می­کنند که عقل عملی در ارتباط با حکم به حُسن و قُبح است

غیرت الهی؛ منشأ بسیاری از احکام شرعیه

حتی راجع به دین؛ اگر قول دادی پای آن باید بایستی، اگر نایستادی نامردی، بی­غیرتی؛  اسلام را قبول کردی تو. بسیاری از احکام شرعیه ما، این­ها ریشه در همین حسن و قبح عقلی دارد. خدا هم خوب حسن و قبح سر­ش می‌شود! نمی­شود؟! خدا نمی­فهمد خوب و بد یعنی چه؟! او که بهتر از من و تو می­فهمد. او این معنا را که در باب اعمال محرمات هست از قبیل «ظلم کردن به دیگران قبیح است»، قبحش پیش خدا بیش از من تو آشکار است؛ تو خیال کردی تو تنها مردی؟! خدا مردتر از تو است!

 


نوشته شده توسط : یکی از اعضای کاروان

ثبت نظرات دوستان [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آژیر خطر!
اعیاد مبارک
وظایف منتظران (حاج اسماعیل دولابی)
درد و دل!!
یا ایها الذین آمَنوا، آمِنوا!!!!
صیقلی کن!
گنجشک و ماه
ویژه نامه شهادت امام رضا(ع)
با او...
شیعه، محرم، غدیر!
نیایش
چه خبر؟!
بلاتکلیفی!
عادت کرده‏ایم ...!
بلیط
[همه عناوین(188)][عناوین آرشیوشده]